Home staging aneb jak prodat i pronajmout za vyšší cenu

Zvažujete prodej či pronájem své nemovitosti, ale jste si vědomi, že celý proces skýtá mnoho nedostatků? Máte na výběr: buď půjdete s nabízenou cenou dolů, nebo zainvestujete do rekonstrukce. Také můžete využít služby známé jako „home staging“ (nebo také zkráceně „homestaging“), která se osvědčila jako velice efektivní prostředek k rychlému a zároveň profitabilnímu prodeji nemovitostí. Homestaging rozhodně nepodceňujte, tato služba totiž už dávno není určená jen luxusním nemovitostem, naopak se v posledních letech stává nezbytnou součástí přípravy prodeje i pronájmu realit.

TIP: Chcete-li znát tržní odhad ceny nemovitosti i optimální výši nájmu, vyzkoušejte naši bezplatnou online kalkulačku Odhad-zdarma.cz. Tyto informace zde zjistíte bez nutnosti vkládání kontaktních údajů, navíc rychle a bezplatně.

Home staging

Co je vlastně „home staging“?

Home staging je profesionální příprava nemovitosti tak, aby působila co nejatraktivněji a oslovila co možná nejširší okruh potenciálních zájemců. „Homestaging se primárně nesnaží skrývat negativa, ani nečiní z nabízené nemovitosti něco, co není. Pouze se ji snaží učinit co nejpřitažlivější – vyzdvihnout pozitivní prvky tak, aby se prodala rychle a za co nejlepší cenu. Zájemcům umožňuje poznat potenciál nemovitosti díky tomu, že vidí, jak nemovitost může vypadat zařízená“, říká David Bartoš, realitní odborník Quantum realityrealitní kancelář Praha. Jen si představte, že si sami vybíráte nový domov – také se spíše zaměříte na ten, do kterého byste se nastěhovali hned, než do nevybaveného bytu. Do velké míry nás tedy ovlivňují naše emoce. Na stejném principu lákají na své produkty obchodní domy s nábytkem, ve kterých procházíte již zařízené místnosti. Stačí jen nepatrný detail – zajímavý obraz nebo čerstvé ovoce na jídelním stole pak mnohdy mohou vzbudit větší zájem, než je stav stoupaček v domě. Podobně to funguje i v případě kvalitních fotografií, které služba home staging zpravidla zahrnuje – díky nim můžete získat i ty zájemce, kteří budou váhat například nad lokalitou. Tyto vlastnosti totiž ovlivnit většinou nelze, nicméně jakmile v zájemci vzbudíte pozitivní emoce, je spíše ochotnější zaplatit navrhovanou cenu.

A čím home staging není?

Často mají lidé sklon zaměňovat pojem „homestaging“ a „bytové návrhářství“. Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma obory je jejich záměr.

Homestaging je mnohem více než jen úklid a dekorování interiéru. Dá se říci, že je spíše marketingovým nástrojem. Snaží se prezentovat případným zájemcům nabízený prostor tak, aby byli schopni si představit, že v něm žijí. Jelikož má ale každý člověk jiný vkus a tedy i představu o svém domově, home staging má zajistit právě to, že vytvoří takový produkt na prodej, který osloví co nejširší okruh zájemců. „Mnoho lidí se mylně domnívá, že ideálním stavem je prodávat prázdné prostory. Je prokázáno, že tomu tak není, naopak – tyto nemovitosti se prodávají mnohem déle a za nižší cenu, než ty zařízené“, poznamenává realitní odborník David Bartoš.

Naopak interiérový design se snaží interiér nemovitosti „vyšperkovat“ dle osobních představ a vdechnout prostoru váš osobitý styl.

Homestaging ovšem nezaměňujte ani s rekonstrukcí, nezabývá se totiž celkovým stavem nemovitosti. V rámci homestagingu se jedná pouze o menší úpravy a klade se důraz na detaily, které vyzdvihnou klady nemovitosti, a to ať už vlastníte byt, novostavbu či rodinný dům v jakémkoliv stavu – vybaveném, aktuálně obývaném či nevybaveném.

PROČ VYUŽÍT HOME STAGING

  1. Zrychluje prodej nemovitosti.
  2. Šetří čas majitelů nemovitosti.
  3. Zvyšuje atraktivitu nemovitosti a tím i její kupní cenu.
  4. Díky kvalitní prezentaci na trhu pomáhá oslovit více zájemců.
  5. Pomáhá nabízené nemovitost vyniknout mezi konkurencí.
  6. Můžete se vyhnout smlouvání o ceně s kupci.

Proč má odborně provedený home staging smysl?

Není nutné zdůrazňovat, že příprava nemovitosti k prodeji je nutná. Ovšem jen důkladný úklid nebo odstranění rušivých prvků (jako jsou rodinné fotografie nebo magnety z lednice) zkrátka nestačí. Pro získání zájemce se vyplatí vyvinout trochu větší úsilí. Vezměme si příklad ze života. Chystáte-li se na významnou společenskou událost, také se na ni patřičně připravíte. Jistě, můžete si koupit dokonale padnoucí oblek nebo šaty v kamenném obchodě, nicméně, v takovém obleku šitém přímo vám na míru se přesto člověk cítí trochu jinak, že? Podobně je to i u home stagingu.

Co všechno home staging zahrnuje?

Každá nemovitost vyžaduje jiný přístup, zároveň existuje mnoho způsobů, jak interiér upravit. Homestaging pojímá řadu úkonů a technik, od odstranění rušivých prvků interiéru až po profesionální prezentaci.

Někdy stačí drobné úpravy, jako je například vhodné umístění dekorací, jindy vyžaduje stav bytu či domu větší změny, jako je vymalování celého interiéru nebo nové dveře. Ty sice znamenají větší investici, ale mohou mít ohromný vliv na dojem zájemce a tedy i výsledný zisk.

U homestagingu ale nejde pouze o úpravy interiéru a navození příjemné atmosféry, jak se může na první pohled zdát. Zkušený homestager se také snaží minimalizovat prostor pro smlouvání o ceně – například právě díky zavčasu opravené podlaze. Jeho úkolem je především zdůraznit kvality vaší nemovitosti.

Na koho se obrátit?

Možná vás nyní napadá, že dokonale uklidit, vymalovat nebo naaranžovat doplňky zvládne dnes každý se špetkou estetického cítění a vkusu. Nicméně některé kvalitní realitní kanceláře nabízí službu homestagingu zdarma, tak proč si nenechat poradit od odborníků, kteří mají prokazatelné zkušenosti a kvalifikaci v oboru?

CO PRAKTICKY ZAHRNUJE HOME STAGING

  1. Vyzdvihnutí pozitivních vlastností – orientace bytu dle světových stran, dostatek světla, výhled apod.
  2. Prezentace na internetu – vytvoření pozitivního prvního dojmu.
  3. Atraktivní uspořádání či zapůjčení nábytku a vybavení interiéru.
  4. Zapůjčení dekorací a jejich vhodná instalace tak, aby zájemce nevědomky pozitivně zasáhly.
  5. Barevné ladění interiéru – kombinace neutrálních barev.
  6. Příprava a realizace marketingové kampaně.
  7. Profesionální nafocení interiéru.
  8. Úklid nemovitosti.

Jak služba home staging probíhá?

Postup při homestagingu je velmi individuální – záleží na celkovém stavu a aktuálních dispozicích nemovitosti. Jak tedy probíhá?

1. KONZULTACE S HOMESTAGEREM

Konzultace trvá zhruba dvě hodiny dle velikosti objektu a uskutečňuje se osobně v místě nemovitosti. Během ní s vámi odborně vyškolený profesionál projde celý prostor a navrhne změny, které by bylo vhodné provést k co nejefektivnějšímu vylepšení, a to za minimum nákladů.

2. POSUDEK

Po konzultaci připraví homestager report, který zahrnuje soupis všech změn – od komplexního posouzení nemovitosti až po doporučení k zapůjčení doplňků či případným opravám. V rámci posudku je také zhotoven cenový odhad, který zahrnuje jak zapůjčené prvky (půjčit dnes lze v rámci homestagingu téměř cokoliv, od nejmenších detailů až po krb), tak i vhodné objekty k zakoupení (například nové žárovky).

3. REALIZACE – FINÁLNÍ STYLING

V okamžiku, kdy se s navrhovanými změnami seznámíte a schválíte si je s homestagerem, nastává fáze realizace. V tomto bodě projde vaše nemovitost navrženými úpravami a také závěrečným dekorováním interiéru. Následně jsou pořízeny profesionální fotografie, které poslouží k prezentaci na internetu.

4. PREZENTACE NA INTERNETU

V dnešní době vyhledává nejvíce zájemců o nemovitosti nabídky přes internet – proto jsou kvalitní fotografie interiéru důležité. Jejich cílem je především nalákat zájemce na osobní prohlídku. Některé kvalitní realitní kanceláře mají k dispozici vlastního profesionála v rámci služby homestaging, takže nemusíte složitě shánět fotografa. Interiér vám nejen špičkově nafotí, ale mnohdy dokonce vytvoří stále populárnější virtuální 3D prohlídku.

Kde sehnat dobrého homestagera a kolik to bude stát?

Pokud chcete svou nemovitost prodat rychle a za dobrou cenu, musíte učinit několik důležitých kroků. Tím základním je volba správné realitní kanceláře. Takové, která je prokazatelně úspěšná a disponuje odborníky (i homestagery), kteří se orientují na současném realitním trhu.

Cena homestagingu se odvíjí vždy od velikosti a stavu bytu. Zpravidla se pohybuje v rozmezí 5.000 – 10.000 Kč.  V závislosti na rozsahu poskytovaných služeb se však může vyšplhat i na úroveň několika desítek tisíc korun. Některé realitní kanceláře nicméně poskytují v rámci svých služeb home staging zdarma a vy jako prodávající či pronajímatel tedy nemusíte vynaložit téměř žádné úsilí. K homestagingu je důležité přistupovat hlavně jako k investici, která se vám rozhodně vyplatí.

 

Poslední články

Velký průvodce odhady nemovitostí – víte, kolik stojí?

Víte, jaké odhady nemovitostí existují a k čemu slouží? Kdo může takový odhad vypracovat a k jakým účelům lze ten…

Pokračovat ve čtení

Realitní kancelář je třeba si prověřit. Zaměřte se i na její makléře

Pokud se chystáte prodat či pronajmout svoji nemovitost, je třeba si k tomu přizvat správného partnera. Jenže vybrat realitní kancelář…

Pokračovat ve čtení